De meerderheid van de gemeenteraad wil de dubbele busroute terugdraaien ten koste van de busreizigers, met name van de reizigers uit Marken. De helft minder ritten in de spits van bus 311 naar Marken, vindt GroenLinks onaanvaardbaar.

GroenLinks is voor goed openbaar vervoer. GroenLinks is niet voor of tegen een bepaalde busroute. Natuurlijk snappen wij de bezwaren van de bewoners langs de Lijnbaan in Monnickendam. Wij vinden het daarom ook prima om het rondje Monnickendam terug te draaien en weer de enkelvoudige busroute in te voeren. Maar niet als dat betekent dat busreizigers het met minder en slechter vervoer moeten doen. Dat dreigt nu te gebeuren.



De oude route herstellen kost jaarlijks 87.000 euro. Dat bedrag moet bezuinigd worden op de huidige dienstregeling. Daarvoor heeft het college van burgemeester en wethouders, op initiatief van de CDA-fractie, een voorstel gedaan aan de Stadsregio. Dat voorstel is maar deels haalbaar. De Stadsregio schrapt daarom nog een aantal ritten. Maar geeft zelf al aan geen voorstander te zijn van deze versobering van de dienstverlening.

‘Met name de reizigers van Marken moeten hierdoor relatief veel openbaar vervoer inleveren’

, schrijft de Stadsregio.





GroenLinks is het daar mee eens. In de middagspits (vanaf 15.00 uur) zullen volgens het voorstel twee ritten per uur van bus 311 naar Marken worden geschrapt. Het CDA denkt dat nog te kunnen veranderen en stelt de Stadsregio voor alleen de ritten van de 311 naar Monnickendam te schrappen. Andere partijen willen het voorstel ook aanpassen. Want de bezoekers van het bezoekuur van het Waterland Ziekenhuis in Purmerend kunnen straks niet meer met bus 103 naar huis.



GroenLinks denkt dat de aanvullende eisen van de fracties niet leiden tot het gewenste bezuinigingsbedrag. Gaat de Stadsregio niet akkoord met de aanvullende wensen van Waterland dan wil de gemeenteraad toch het rondje Monnickendam terugdraaien. Dat betekent dus dat Marken in de middagspits de helft van haar openbaar vervoer verliest. GroenLinks vindt dat onaanvaardbaar.

Marken is inmiddels in actie gekomen

Er is een emailactie en een reactie van de eilandraad Marken

hieronder de brief die namens de Gemeente Waterland op 17 juli 2012 naar de stadsregio gestuurd is.