We beginnen met de voorbereidende vergadering op 21 maart. De gemeenten Purmerend en Edam-Volendam hebben samen met de gemeente Waterland een visie op de Purmer ontwikkeld. Voor de fractie is deze visie helaas niet groen genoeg en beschermd het de cultuurhistorische waarden van de Purmer onvoldoende. De plannen van Purmerend en Edam-Volendam zijn zorgwekkend, met grote woonwijken en een industrieterrein. Daarom is het extra belangrijk dat het Waterlandse deel van de Purmer open en groen blijft. Hiertoe hebben wij samen met de PvdA een amendement opgesteld om dit gebied bij de provincie voor te dragen voor extra bescherming. Met de hulp van WaterlandNatuurlijk, de VVD en D66 is ons amendement aangenomen. De volgende stap is de buurgemeenten overtuigen om hier mee in te stemmen.

De daaropvolgende raadsvergadering van 4 april begon met mijn (Barend Klein Haneveld) herbenoeming. Na een half jaar vervanging door Jochem Beintema (nogmaals enorm bedankt!) ben ik teruggekeerd in onze raad, en heb ik gelijk de eer om deze nieuwsbrief te schrijven. Naast dit (voor mij) feestelijke moment heeft fractievoorzitter Vincent Koerse vragen gesteld over het festival Hemmeland Live. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor vertier, maar een muziekfestival in het broedseizoen is verre van ideaal. Ook hebben we het locatieonderzoek voor tijdelijke woningbouw besproken. De woningcrisis is nog lang niet opgelost, en er is in Waterland genoeg ruimte voor tijdelijke woningen. Wij juichen het initiatief voor tijdelijke woningen vanzelfsprekend toe.

Wat bijblijft van de voorbereidende vergadering op 25 april en de besluitvormende vergadering op 16 mei is dat er eindelijk een volgende stap is genomen over het parkeerbeleid in oud-Monnickendam. De raad heeft gekozen voor het invoeren van een blauwe zone. De aangenomen motie van WaterlandNatuurlijk, GroenLinks en de PvdA roept op om de kosten voor vergunning zo laag mogelijk te houden, en twee ontheffingen per huishouden uit te geven.

Tot slot sluit ik deze nieuwsbrief af met felicitaties aan het nieuwe duo-raadslid Symen Steege. Het nieuwe PvdA duo-raadslid is pas 18 jaar en al een tijdje betrokken bij de gezamenlijke fracties van GroenLinks en PvdA. Nu is het met smart wachten om hem voor het eerst in actie te zien!