In de raadsvergadering van 24 januari 2013 werden twee parkeerplannen besproken. Voor GroenLinks blijft het creëren van meer parkeerplaatsen geen oplossing voor de mobiliteitsproblemen in de gemeente Waterland. fijnmaziger en hoogfrequenter Openbaar Vervoer, deelauto's introduceren en van de historische binnenstad een blauwe zone maken zijn onze oplossingsrichtingen.
Een plan in de binnenstad van Monnickendam dat op tafel lag was het realiseren van extra parkeerplaatsen door schuin te parkeren in de historische vesting. Dit plan gaat tegen het bestemmingsplan, het advies van de welstandscommissie en het advies van de rijksdienst voor het cultureel erfgoed in. De argumentatie van de coalitie blijft: omdat mensen hun auto soms asociaal parkeren, leggen we meer parkeerplaatsen aan. Dit is een klassiek geval van het belonen van verkeerd gedrag en dat belonen gaat ook nog eens ten koste van de historische waarde van de binnenstad.
Het plan op Marken is weliswaar een stuk beperkter, het gaat over 3 plekken waar 1 parkeerplaats komt en op 2 locaties komen 7 parkeerplaatsen. Maar ook hier gaat het tegen het bestemmingsplan in, grasland wordt geofferd voor parkeerplaatsen.... Ook hier komt het voorstel met dezelfde logica, foutparkeren belonen met aanleg van meer parkeerplaatsen.
In de jaren 70 van de vorige eeuw zei Joop den Uyl dat iedere arbeider een auto voor de deur moest kunnen hebben.
Zowel op Marken als in Monnickendam is dat nu ook mogelijk. Laten we het daar bij houden, we gaan van onze schitterende gemeente geen grote parkeerplaats maken, zodat ook de tweede, derde of vierde auto voor de deur geparkeerd kan gaan worden.
Partijraadslid Noord-Holland en Duo-raadslid Waterland voor GroenLinks