Tijdens de afgelopen raadsvergadering heeft GroenLinks een motie ingediend waarin gevraagd werd aan het College om de nodige stappen te nemen om een geluidshinder meetpunt te realiseren in de gemeente Waterland. Deze motie werd raadsbreed ondersteund en is nu dus aangenomen!
De raad van de gemeente Waterland in vergadering bijeen d.d. 2 september 2010
Onderwerp: Overleg met CROS over geluidsmeetpunt Waterland
De Raad,
gehoord de beraadslagingen,
overwegende dat
- Op 1 november 2010 er een nieuw normen en handhavingsstelsel op Schiphol ingaat.
- Dit inhoudt dat op de Kaagbaan 10.7% meer landingen zullen gaan plaatsvinden, deels vanuit noord-westelijke richting.
- Dit vermoedelijk tot meer geluidsoverlast zal leiden voor de gemeente Waterland
- De raad van de gemeente Waterland in 2006 reeds de wens voor een geluidsmeetpunt heeft uitgesproken, maar dit in 2007 te kostbaar vond om zelf te financieren.
- Er nu een moment is waarop nieuwe meetpunten door Schiphol worden geleverd
- Gezien de komst van het nieuwe stelsel nu hét moment is aangebroken om ontwikkeling van geluidshinder in Waterland kritisch te volgen.
verzoekt het college
Voor 1 november 2010 met het CROS te spreken over de voorwaarden waaronder ook aan de gemeente Waterland een geluidsmeetpunt toebedeeld kan worden.
en gaat over tot de orde van de dag.
Frans Ronchetti Jaap Wortel Laura Bromet
Toelichting:
1) Zowel in het oude als het nieuwe stelsel vindt handhaving plaats op basis van berekeningen, niet op basis van metingen. Echter, wel worden meetpunten gebruikt voor voorlichting aan bur-gers en heeft de Alderstafel voorgesteld het aantal meetpunten uit te breiden om ook Schiphol de luchtvaartmaatschappijen aan te laten spreken op basis van gemeten geluidsniveau’s. Dit concept wordt ook in Frankfurt met succes toegepast.
2) Op de website van het CROS (Commissie Regionaal Overleg Schiphol) waarvan Waterland lid is, staat letterlijk:
“Schiphol levert op verzoek van gemeenten nieuwe meetposten. Voor gemeenten en bewoners kan een meetpost inzicht geven in geluidsniveaus in een specifiek gebied. Echter de toewijzing van een meetpost kan alleen als een gemeente aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden worden opgesteld in samenspraak met bewoners, bestuurders en vertegenwoordigers van de sector. De CROS zal aan Schiphol een advies uitbrengen over deze voorwaarden. Er kan elk jaar maar een beperkt aantal meetposten worden geplaatst door Schiphol. De lijst met voorwaarden geldt als richt-snoer voor het kiezen van een geschikte locatie.”
3) Voor meer informatie: factsheet nieuw stelsel