In het voorontwerp bestemmingsplan voor het woningbouwproject aan de Eilandweg in Broek in Waterland staat een drietal gebouwen - “hoogteaccenten”- van 12 meter gepland. Drie van de vier gebouwen die gekeerd staan naar de N247 krijgen een gevel van 12 meter hoog. Dit, terwijl de maximale bouwhoogte in Broek 9 meter bedraagt.

In de vergadering van 17 juni heeft GroenLinks opnieuw bepleit deze bouwhoogte terug te brengen tot 9 meter.

Al bij de behandeling van het bestemmingsplan Broek in Waterland in april 2008 diende de fractie een amendement in om dit “hoogteaccent” te schrappen. Dit amendement haalde het niet. Alleen Waterland ’95 en GL stemden voor.

Intussen ging de Dorpsraad van Broek in beroep bij de Raad van State en kreeg gelijk: de passage over het hoogteaccent werd als te weinig richtinggevend gezien en is vernietigd. Je kunt dan als College twee dingen doen: je past het bouwplan aan of je maakt een nieuw bestemmingsplan om het bouwplan alsnog te kunnen realiseren.

Het College koos voor het tweede en GroenLinks zag hierin aanleiding om de kwestie op de Raadsagenda van 17 juni jl. te plaatsen. De fractie was van mening dat de Raad zich hierover opnieuw moest uitspreken.

In de vergadering van 17 juni lagen twee concept moties ter bespreking: één van GroenLinks om de hoogte terug te brengen tot 9 meter en één van D66 die het College “verzoekt” tot een “substantiële” vermindering te komen van de bebouwing van 12 meter..

In de vergadering van 8 juli a.s. moet over de moties worden besloten. Naar aanleiding van de discussie heeft de GroenLinks de motie iets aangepast: we willen dat het hoogteaccent in elk geval bij twee van de drie gebouwen wordt teruggebracht tot 9 meter. Dit is een tegemoetkoming aan degenen die toch een hoogteaccent willen maar wel een “substantiële” vermindering voorstaan. We hopen zo meer steun in de Raad te krijgen.

Hieronder  volgt de tekst van de aangepaste motie en een toelichting.

MOTIE n.a.v. de Brief d.d. 2 juni 2010 van het college van B&W inzake het voornemen een projectbesluit te nemen voor het bouwen van 47 woningen aan de Eilandweg te Broek in Waterland

De Raad van de gemeente Waterland

in vergadering bijeen d.d. 8 juli 2010

-gehoord de beraadslagingen over het voornemen van het College tot het nemen van het onderhavige projectbesluit,

Overwegende:

dat Broek in Waterland een dorps karakter heeft waarin laagbouw domineert,

dat dit projectbesluit het mogelijk maakt een bouwhoogte van 12 meter te realiseren in een zodanige mate dat dit tot een aantasting van dit dorpse karakter zal leiden,

Besluit:

dat de maximale nokhoogte van het woningbouwproject Eilandweg 9 meter zal bedragen,

dan wel dat de bouwhoogte van 12 meter beperkt blijft tot één van de naar de N247 gekeerde gebouwen

draagt het College op dit besluit in het voorontwerp bestemmingsplan te verwerken,

En gaat over tot de orde van de dag.

Etc.

Toelichting:

Uit de discussie in de voorbereidende Raad van 17 juni is gebleken dat iedere aanpassing van het bouwplan zal leiden tot nieuwe inspraakprocedures , de noodzaak om opnieuw te gaan tekenen etc. en dus extra kosten. Er zijn in de vergadering van 17 juni door de VVD suggesties gedaan om in het bouwplan te gaan “husselen” met de gebouwen, zonder de bouwhoogte aan te tasten. Ook deze wijzigingen zullen leiden tot nieuwe inspraak procedures etc. Hiermee wordt echter het belangrijkste bezwaar, dat zich vooral richt tegen de hoogte van de gebouwen, niet weggenomen. Dus het lost niets op.

Wij kiezen in onze motie daarom voor een ingrijpende wijziging waardoor dit bezwaar wel wordt weggenomen. De kans op procedures door DR en omwonenden wordt daardoor veel kleiner dan wanneer slechts tot “husselen” in het plan wordt besloten. Wij leggen met deze motie een duidelijke keus voor:ofwel ingrijpend wijzigen ( naast ingrepen in de hoogte wordt husselen daarbij niet uitgesloten) , of laten zoals het is.

Johan Lok

Duo-raadslid GroenLinks Waterland