De VVD stemde afgelopen donderdag tegen de motie van GroenLinks om Katwoude groen te houden. Tegen hun eigen standpunt dus. GroenLinks is altijd netjes, spreekt met twee woorden en wacht op haar beurt. Tijdens de raadsvergadering van 18 maart eens een keer niet. Althans dat vonden de andere fracties. GroenLinks diende namelijk een motie in om het bedrijfserf in Katwoude niet door te laten gaan.

Wij dachten dat een motie met die strekking gerechtvaardigd was. De VVD, eveneens tegen het bedrijfserf, vormt nu met vijf zetels een grote fractie. En ook andere partijen waren in het verleden niet voor het bedrijfserf.
Te vroeg, vonden alle andere fracties uitgezonderd de SP, de motie. Zij wachten liever tot er een dichtgetimmerd coalitieakkoord ligt. Het was geen rancune van GroenLinks omdat de VVD niet met ons wil onderhandelen, zoals sommigen suggereerden. Een motie is de enige manier voor een oppositiepartij om haar eigen standpunten gerealiseerd te zien.
Het is merkwaardig hoe snel de VVD terugkomt op standpunten in verkiezingstijd breeduit uitgedragen. Zelfs bij de installatie van de nieuwe raad brachten zij het nog naar voren: Katwoude kan groen blijven. ‘Geen bedrijventerrein Katwoude’ staat in een advertentie in Prettig Weekend: Nee, zo moeten we dat niet lezen, zegt fractievoorzitter Rob Schröder nu. Als wonen en werken op het Galgeriet samen kunnen gaan, dan is Katwoude niet nodig.’ Maar dat staat er niet en dat zei hij niet. 'Wij spreken de taal van de kiezer', zei Schröder meer dan eens. Wij zijn benieuwd of de kiezer deze taal begrijpt.