In de afgelopen raadsvergadering stond het kennisnemen van het evaluatierapport over de uitvoering van de Wmo in 2009 op de agenda van het voorbereidende deel. Hier kunt u de bijdrage van Frans Ronchetti raadslid namens GroenLinks Waterland lezen.
Wij zijn uiteraard verheugd dat uit het evaluatierapport blijkt dat de klanttevredenheid is toegenomen. Maar wij willen ook nog eens benadrukken dat het bij de WMO niet alleen mag gaan om de juiste toepassing van de regels, maar dat de menselijke maat ook een rol speelt.
Een voorbeeld: het heeft bijna anderhalf jaar vanaf eerste aanvraag geduurd, voordat een voorziening is getroffen voor een rollatorgebonden cliënt om in een flat een toegangsdeur naar de galerij met een zware dranger te kunnen passeren. Deze deur had namelijk geen elektrisch systeem om de deur te kunnen openen.
Een veelheid aan brieven en telefoontjes is hieraan voorafgegaan en de cliënt is van het kastje naar de muur gestuurd tussen WMO loket en woningbouwvereniging.
Uiteindelijk ging het om een karweitje van enkele uren werk. En de reden dat het zo lang geduurd heeft?
WMO gelden zouden volgens de regels niet mogen worden gebruikt voor voorzieningen die ook door anderen gebruikt kunnen worden [in dit geval dus de buren op de galerij]. Tja…….
Raadslid GroenLinks Waterland