Tijdens het verkiezingsdebat in Broek in Waterland op 3 maart jl. kwam het opnieuw aan de orde: de wens tot ondertunneling van de N247. Al in 2008 diende de GroenLinksfractie een motie in om deze wens op te nemen in de regiovisie Waterland 2040. Deze motie werd toen door de hele Raad van Waterland gesteund en in de regiovisie opgenomen
Letterlijk staat daar nu ”Ondertunneling ter hoogte van Broek in Waterland lijkt.. een meer duurzame oplossing. Wij willen de haalbaarheid daarvan onderzoeken.” ( pag. 43) Inmiddels is dit onderzoek gedaan en duidelijk geworden dat de beleidsmakers deze tunnel vooralsnog afwijzen. Het belangrijkste tegenargument zijn de kosten van zo’n tunnel. In een tweetal sessies met belangstellende inwoners van Broek is dit besproken en zijn minder ingrijpende voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren. Heikel punt hierbij is de suggestie de busstrook ook in de bebouwde kom voor een deel door te trekken waardoor er “meer asfalt” zal komen en de twee delen van het dorp nog verder van elkaar gescheiden zullen worden.
Tijdens het verkiezingsdebat kwamen de dilemma’s naar voren. Meer asfalt betekent een betere doorstroming van bus én autoverkeer. Niet doortrekken betekent voorrang voor de bus maar geen verbetering van de doorstroomsnelheid van het autoverkeer. GroenLinks zou kiezen voor de laatste variant: niet meer asfalt, verbeter het openbaar vervoer, de auto’s kunnen best even wachten voor de bus. Hierover zijn niet alle partijen het eens. Niet iedereen durft eenduidig te kiezen voor het O.V. ten koste van het autoverkeer.
In het debat bleek opnieuw dat het idee van ondertunneling een oplossing kan bieden om uit dit dilemma te komen. Op een vraag van de debatleider gaven alle Waterlandse partijen blijk van de bereidheid zich hiervoor in te zetten. Dit geldt ook voor GroenLinks. Het was immers onze fractie die in 2008 de motie indiende die leidde tot de opname van de ondertunneling in de regiovisie. Deze keer moet het niet bij woorden blijven maar moet definitief duidelijk worden of de tunnel daadwerkelijk een haalbare kaart is.
Johan Lok
Duo-raadslid GroenLinks Waterland.
De complete regiovisie Waterland 2040 van het ISW is hier te vinden:
http://isw.nl/fileadmin/documenten/Regiovisie_Waterland_2040_januari_2009.pdf