Op 25 juni was er in Broek in Waterland een bijeenkomst “Raad langs de kernen”. Op 22 november 2012 stond het verslag van deze bijeenkomst op de raadsagenda. Onderstaand de bijdrage van Johan Lok namens de fractie van GroenLinks. Voorafgaand aan het agendapunt werd ingesproken door dhr. Jaap Vermeiden namens de actiegroep “Broek-Zuid Autoluw”.

Voorzitter, De bijeenkomst in Broek ging  over meer zaken dan de verkeersproblematiek,  toch willen we ons vooral dáárop  richten.  Broek worstelt met zwaar verkeer, sluipverkeer en verkeersonveilige situaties.

In het verslag staat een prachtige zin:  “Het is wel fijn wonen in Broek en vooral prettig parkeren. Je kunt altijd je auto kwijt…” Met enige ironie uitgesproken. Een beetje wild west en er is geen sheriff te bekennen.

Ik zal u zeggen, al voordat er een Dorpsraad was bestond er een actiegroep “Broek Veilig” en dat is inmiddels twintig jaar geleden. Er zijn zaken die niet zo snel veranderen.



In de onlangs uitgekomen Dorpsraad krant  is de conclusie van die 25ste juni dat wij als raadsleden ook niet verder kwamen dan iets te roepen over verkeersborden en inzet van BOA’ s, ofwel : handhaving.  En juist dat blijkt steeds  ontoereikend.  De Dorpsraad spoort daarom de bewoners  aan om zelf actief mee te denken over oplossingen en die bij de politiek aan te kaarten. Of anders de overlast te accepteren en te berusten in hun ongemak…

We zien dat de bewoners dit niet doen, laten wij dit ook niet doen.



Voorzitter, ter zake: In Broek-Noord  zijn inmiddels borden geplaatst die aangeven dat doorgaand vrachtverkeer niet mogelijk is.  Als vrachtrijders deze zien en opvolgen kan het theoretisch  niet meer voorkomen dat er nog vrachtauto’s als dwaalverkeer op het Roomeinde terechtkomen en wordt het verkeer naar de Noordmeer altijd via de Van Disweg  geleid. Er is hier actie ondernomen door de gemeente en dat  moet eerst maar een kans krijgen vinden we.  Mocht dit onvoldoende zijn dan vindt onze fractie dat we moeten overwegen het  vrachtverkeer in het oude dorp (vanaf kerkplein tot aan de Noordmeer) helemaal te verbieden.  Er zijn relatief weinig mensen die hier last van zouden hebben en je mag aannemen dat geen enkel navigatiesysteem dan nog een vrachtwagen het oude dorp in stuurt.



Voor wat betreft Broek-Zuid  is de problematiek lastiger.  Voor GroenLinks  is het een punt van ergernis  dat de motie van 2009  nog niet is uitgevoerd.  De bedoeling was dat er een gewichtsbeperking tot maximaal tien ton of minder zou komen in de straten na de Pelserbrug.  De situatie is nu zo  dat deze beperking alleen geldt voor de Pelserbrug zelf.  De wethouder stelt nu – zonder getalsmatige onderbouwing -  dat dit nagenoeg hetzelfde effect oplevert als wanneer hij de motie zou uitvoeren en dat het daarom  niet nodig is..  Een merkwaardige redenering.  Komend vanuit Zuiderwoude mag  je met een twintigtonner nu dus gewoon de Molengouw oprijden en de Roelestraat in en pas bij de Pelserbrug ontdek je dat je niet verder kunt. Ziet u het voor zich?  Dat is een rare en onlogische situatie.  We willen van de wethouder weten wat hij nu eigenlijk wil. Eerst heeft hij het over het  “nog te nemen” verkeersbesluit  maar  verderop  vindt hij het eigenlijk  niet meer nodig.  Die motie had al lang uitgevoerd moeten zijn .  We willen dat die gewichtsbeperking er komt. We hebben daarvoor opnieuw een motie ingediend. Die wordt overbodig als de wethouder met  een heldere toezegging komt.  Al heeft het maar een beetje effect, hier geldt dat alle beetjes helpen en dat we echt alles uit de kast moeten halen, dus ook dit.



Dat is één.  Het volgende punt gaat over het sluipverkeer( veroorzaakt door  inwoners van Waterland maar ook toeristen in bussen en campers)   de onveiligheid  en de ontsluiting van de nieuwbouwwijken.  Laten we dit nu eens rustig en systematisch aanpakken en daarbij alle mogelijke ideeën een kans geven. We zien dat bewoners ideeën hebben. En  misschien is het wel zo dat een combinatie  van soms kleine dingen uiteindelijk kan leiden tot het terugdringen  van het probleem:  fysieke beperkingen, iets meer en ook gerichte  handhaving, gesprekken met betrokkenen , contact met producenten van navigatieapparatuur etc. We hebben daarom een tweede motie ingediend die het College moet aansporen om tot structureel overleg te komen om een integrale benadering uit te werken. En wij willen daar  verslag van.  We zijn dol op informatiedocumenten, dat weet u.



Voorzitter, we weten dat niemand in de raad en in het College ongevoelig is voor wat hier speelt, met het aannemen van deze motie geven we  het signaal af dat we  hier echt werk van willen  maken, dat we het probleem serieus nemen en daadwerkelijk iets voor elkaar willen krijgen.

Johan Lok

Duo-raadslid GroenLinks Waterland

In het debat was er steun voor dit standpunt van GroenLinks en SP, die voor ons aan het woord kwamen. Hetzelfde gold Waterland Natuurlijk.  De wethouder was afhoudend wat de moties betreft: hij zei al overleg te voeren , wilde wel via borden duidelijk maken dat zwaar verkeer beter kon omrijden maar was niet bereid daadwerkelijk een verkeersbesluit te nemen de gewichtsbeperking in Broek Zuid alsnog door te voeren. Zo’n besluit zou opnieuw voor beroep vatbaar zijn en hij achtte zo’n procedure niet nodig omdat de situatie volgens hem nagenoeg niet zou verbeteren.  Aan het eind van de vergadering kwamen beide moties in stemming.

De motie die vraagt om structureel overleg werd, met een kleine wijziging, aangenomen met steun van (uiteraard) onze eigen fractie,  SP, CDA en Waterland Natuurlijk.

Bij de tweede ( over de gewichtsbeperking) staakten de stemmen. GroenLinks, CDA en WN stemden vóór.  Deze motie komt een volgende vergadering opnieuw in stemming.