In de verkiezingscampagne voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2011 ging ik voor het eerst op stap met de bakfiets van Frans Bromet om campagne te voeren. Door weer en wind fietste ik me een breuk, maar het bleef niet onopgemerkt. De bakfiets is nu terug, maar dan elektrisch.
In de voorbereidingen op de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen kwam het plan boven drijven om wederom met de bakfiets op stap te gaan. Gelukkig mochten we hem weer in bruikleen meekrijgen.
Een ding was duidelijk, het moest lichter worden, want na die Provinciale Statencampagne bleek dat ik mezelf letterlijk een liesbreuk gefietst had op dat ding.
De bakfiets is door de fietsfabriek in Amsterdam gebouwd voor een promotie-actie van het Parool en later dus door Frans Bromet gekocht. De zoekactie begon om te kijken hoe we elektrische trapondersteuning konden installeren.
De eerste ideeën waren nogal wild, tweedehands elektrische scooters door midden zagen en achter de bakfiets hangen. Maar dat bleek technisch allemaal niet zo gemakkelijk.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij V-fiets een bedrijf in Amsterdam-Oost gespecialiseerd in het elektrificeren van (bak)fietsen. Zij bleken de oplossing te hebben. In het bestaande achterwiel werd een as gespaakt met daarin een 36 volt elektromotor. Deze moest dan alleen nog even ingebouwd worden in de bakfiets. De as was breder dus ik kon gaan vijlen aan het frame. Er moest een trapsensor tussen het voortandwiel en het frame geplaatst worden. Dus trappers er af. Behalve de bak is alles uit elkaar geweest, maar het is gelukt.
Toen kwamen de proefritten. Die leken aardig te gaan, alleen het rechter voorwiel van de bakfiets stond wel erg scheef op z'n as. Met behulp van de fietsenmaker staat het nu gelukkig weer recht. Mijn vrouw is een getalenteerd ontwerpster en heeft de stickers voor de bakfiets ontworpen en besteld. Nu die op de bakfiets geplakt zijn, maak ik met veel plezier vele kilometers door de gemeente Waterland.
Met de foto's die ik onderweg maak breng ik ons mooie en duurzame Waterland in beeld. Ook is het een mooi symbool voor de politieke strijd die je moet leveren. De weg is lang en je moet voor je idealen door blijven gaan soms tegen de wind in.
De accu van de trapondersteuning laad ik op met stroom van de Windunie. Dus ook onze campagnebakfiets draait op duurzame energie.
Duo-raadslid GroenLinks Waterland