Allereerst een stemoproep voor de aankomende verkiezingen op woensdag 15 maart. De provinciale verkiezingen zijn extra belangrijk om Waterland groen en sociaal te houden. Tegelijkertijd kiezen de Statenleden de nieuwe Eerste Kamer. De Provinciale Statenverkiezingen hebben daarmee een directe invloed op de koers van ons land. Ons stemadvies is de nummer 14 van GroenLinks: Broeker Robert Zaal.

Op 15 maart zijn er ook verkiezingen voor het bestuur van het Waterschap. De kwaliteit van het vervuilde water voldoet nergens in Noord-Holland aan de Europese normen. Met een stem op Water Natuurlijk, de waterschapspartij ondersteund door GroenLinks en D66, wordt er een nieuwe koers ingezet voor een gezonde natuur. Met de nummers 20 (Jacobien van Boeijen, Wethouder GL Landsmeer), 23 (Barend Klein Haneveld, Raadslid GL Waterland), 38 (Astrid van de Weijenberg, Wethouder GL Waterland), 47 (Luuk Zaal, Raadslid D66 Waterland) en 50 (Laura Bromet, Tweede Kamerlid GL) is er een ruime keuze voor lokale kandidaten.

De raadsvergadering van januari

De raadsvergadering op 26 januari startte met het afscheid van Simone Boogaard. Met het vertrek van Simone (nu oud-raadslid van het CDA) verliezen we veel ervaring in onze gemeenteraad. We gaan haar inbreng dus zeker missen! Met haar vervanger, Ivo Kielenstijn, krijgen we een derde Ilpendammer in de raad.

Vervolgens heeft de gemeenteraad de eerste begrotingswijziging van de Vervoerregio besproken. De Vervoerregio is een regionale samenwerking van verschillende gemeenten rond Amsterdam over het openbaar vervoer en andere vervoersvraagstukken. Zij hebben recent bij het Rijk een miljardensubsidie binnengehaald voor onder andere het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Hoofddorp en Schiphol. Hiermee wordt meer ruimte op het spoort gecreëerd voor het internationale treinverkeer.

Daarna heeft de raad ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan voor het woningbouwproject aan de Nieuwpoortslaan. Hier worden 24 woningen gerealiseerd, waarvan zeven sociale huurappartementen, twee sociaal-plus woningen en vijftien vrije sector koop- en/of huurwoningen. Een goede ontwikkeling, al hadden wij graag gezien dat er meer sociale huur in zat. De gemeente is bezig met het aanpassen van de regels, waardoor er in het vervolg een 30-30-40 regeling zal gelden: 30 procent sociale huur, 30 procent middenhuur of goedkope koop en 40 procent vrije sector. Dit is één van de punten die wij bij de coalitieonderhandelingen binnengesleept hebben.

Een plan van aanpak voor het verbeteren van de dienstverlening in Waterland stond ook op de agenda. Helaas hebben WaterlandNatuurlijk en de VVD dit plan afgeschoten: zij vonden het verbeteringsplan niet voldoende en te duur. Hier ging een lang debat aan vooraf met een grote focus op de telefonische bereikbaarheid en mailbevestiging. In de visie van GroenLinks is de dienstverlening veel breder dan enkel het opnemen van de telefoon en het versturen van een ontvangstbevestiging. Het is dan ook jammer dat het plan weggestemd is.

In de voorbereidende vergadering is het nieuwe collegeprogramma aan de orde gekomen. GroenLinks heeft samen met de PvdA een motie ingediend om het punt over de kleine milieupunten uit het collegeprogramma naar voren te halen en zo snel mogelijk uit te voeren. Door deze motie wordt versneld onderzocht of het mogelijk is om klein chemisch afval op te halen in alle kernen en of er in elke kern een vast inleverpunt voor simpel groen afval gerealiseerd kan worden. De motie is aangenomen: een mooi succes!

Als laatste is er gesproken over de onvrede van D66 en het CDA omdat de raad niet betrokken is bij het plan van aanpak voor een onderzoek naar de realisatie van een mogelijke milieustraat. Ook wij betreuren dat de raad niet is meegenomen: dat heeft gevolgen voor de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten. Daarom zijn wij blij dat D66 en het CDA deze zorgen aan de orde hebben gebracht.

De gemeenteraad van februari

De voorbereidende vergadering in februari begon met een groot aantal punten over de implementatie van de Omgevingswet in Waterland. U heeft afgelopen jaren ongetwijfeld iets gelezen over de Omgevingswet. Deze technische stukken zijn in eerste termijn behandeld door ons duo-raadslid Jochem Beintema.

Vervolgens heeft de raad extra budget beschikbaar gesteld voor het opknappen van de H.M. van Randwijkschool in Ilpendam. Daarna is het meerjarenprogramma Woningbouw 2023-2033 behandeld. De gemeente zet zich sterk in om de woningnood op te lossen, en met dit woningbouwprogramma is te zien wat wij komende jaren gaan bouwen en onderzoeken. De kwaliteit, de locatie en het soort woningen blijft voor GroenLinks van doorslaggevend belang wanneer wij besluiten over specifieke projecten. Niet alles staat dus vast.

Raadslid Trudy Willig-Tol hielt vervolgens een vlammend betoog over de GGD. De GGD kreeg van verschillende partijen kritiek omdat ze opnieuw om extra geld vroegen. Trudy heeft vervolgens prachtig verwoord waarom het blijven ondersteunen van de GGD zo belangrijk is voor onze inwoners.

De laatste punten op de agenda gingen over regionale samenwerking. Hier komen nog verschillende vervolgacties en bijeenkomsten uit, bijvoorbeeld een gezamenlijke sessie over de gebiedsvisie de Purmer met de gemeenteraden van Waterland, Purmerend en Edam-Volendam.

Stemoproep

Tot slot nog een laatste stemoproep. Vergeet niet op 15 maart naar de stembus te gaan voor een groen en sociaal Noord-Holland!