Een onderwerp dat de gemoederen in september bezighield was het plan voor zes woningen op de plaats van de loods aan de Kruisbaakweg op Marken. Opeens kwam er een plan boven water voor 22 woningen op die plek, een plan dat op Marken wel bekend was, maar niet bij het huidige college. Het plan bleek al eerder door de provincie afgeschoten te zijn waarna de ontwikkelaar een plan voor zes dure woningen ontwikkelde. Dat lag nu voor in de raad.

GroenLinks is niet tegen bebouwing op deze plek. Om ons landschap open te houden in tijden van woningnood moet je plaatsen waar al bebouwing is benutten. Maar waarom alleen dure woningen? Dat had GroenLinks graag anders gezien. Meer woningen op die plek zou de kans op een deel betaalbaar vergroten. Maar dan wel binnen het bestaand bouwvlak. We willen geen tweede Bennewerf.

Moties CDA

Het CDA is aan het onderzoeken hoe ze de oppositierol moeten invullen. Twee moties diende de partij in. De eerste om 43.500 vrij te maken voor viering van 450 jaar Slag om de Zuiderzee, de tweede om de welstandsnota aan te passen zodat er op meer daken zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Ook de coalitiepartijen worstelden met deze moties. Iedereen is voor ondersteuning van feestelijkheden rondom de Slag om de Zuiderzee, maar er ligt nog geen plan. Moeten we daar dan nu al zoveel geld voor vrijmaken? De moties werd aangepast en aangenomen zonder bedrag. Alleen Waterland Natuurlijk stemde tegen. Ook met de motie Zonnepanelen worstelde de raad. Het voornemen om de welstandsnota aan te passen staat namelijk al in het coalitieakkoord. Ondanks dat of misschien dankzij werd de motie unaniem aangenomen.

Oktober

De raad van oktober was ultrakort, met een aantal formele agendapunten en benoemingen, zoals een nieuw duo-raadslid voor het CDA. GroenLinks stelde, ook namens de PvdA, vragen over de uitval van EBS-bussen door personeelstekort en de slechte communicatie hierover. Aan te weinig chauffeurs is waarschijnlijk weinig te doen, maar niet up to date informatiepanelen leidt tot extra irritatie. Wethouder Harm Scheepstra van mobiliteit zei dat hij hiervoor al aandacht gevraagd had in het overleg met de Vervoerregio.