Afgelopen periode is er hard gewerkt in de Raad! Onze coalitie werkt aan meer eenheid en verbondenheid tussen alle partijen. Dat lukt! De sfeer is veel beter en alle partijen werken in wisselende samenstellingen aan nieuwe plannen. Dit betekent niet dat wij onze PvdA en GL ideeën uit het oog verliezen. We hebben juist deze periode enorm goede stappen gezet. Onze fracties en wethouders bouwen letterlijk aan van alles. Uit het coalitieakkoord is op dit moment al gerealiseerd of in gang gezet met financiële dekking:

• 287 goedkopere woningen op het Galgeriet
  • 30/30/40 verdeling van woningen bij bouwprojecten is vastgelegd, hiermee worden dus altijd 30% sociale huurwoningen, 30 % middenhuur en goedkopere koopwoningen en 40% vrije sector woningen gebouwd.
  • een mooie, nieuwe, duurzame sporthal met parkeergarage eronder, die ook helpt bij het parkeerprobleem van het centrum van Monnickendam
  • milieupunten in alle kernen waar groen/ tuinafval ingeleverd kan worden en een busje dat maandelijks in elke kern klein chemisch afval ophaalt.
  • de vergroening van het plein voor het gemeentehuis met een prachtige grote (verplaatste) boom
  • een modernisering van de bibliotheek
  • we bekijken of de sociale loketten in de kernen kunnen plaatsen in dorpshuizen i.p.v. enkel en alleen in Monnickendam
  • de eigen milieustraat is nog in onderzoek maar de provincie is net als wij niet blij met de verkeersonveiligheid die zou ontstaan op de N247
  • we ondernemen actie om aan te sluiten bij de Amsterdamse Stadspas
  • het rondje langs de kernen van de gemeenteraad komt terug!

Naast dit alles wat bereikt is, hebben we ook de banden met onze partijen in de directe omgeving verstevigd. We zijn op bezoek of op pad geweest met de provinciale statenleden en in Purmerend en Amsterdam. Langzamerhand ontstaat een steeds betere samenwerking waar we de vruchten nu al af en toe van plukken. Een voorbeeld is de bijeenkomst voor armoedebestrijding in Purmerend waar wij bij waren en het armoedebestrijdingsnetwerk dat is ontstaan in de hele regio.

De komende periode kunt u ons op straat zien. Wij voeren niet alleen campagne voor de landelijke verkiezingen, maar houden ook een enquête onder gezinnen en stellen van 30 tot 55 jaar. Na de jongerenenquête en de seniorenenquête willen we nu de gezinnen - die tenslotte de samenleving dragen - aan het woord laten. Wat hebben zij/ jullie nodig? Wat is er goed in Waterland, wat gaat er minder? Welke acties die we doen ondersteunen de gezinnen en stellen?
Wilt u/ wil jij meedoen met de enquête of campagne voeren. Geef u/ je dan graag op. Wij ontmoeten u/ jou graag!

Namens de fracties GroenLinks en PvdA
Vincent, Petra, Trudy, Henk, Barend, Alexander, Jochem, Daan, Sjoerd