Zo lag de marktverordening ter besluitvorming voor. Eerder hadden de marktkooplieden bij monde van de heer Wals al ingesproken en laten weten dat zij de door het college voorgestelde termijn van 15 jaar voor een marktplaatsvergunning te kort vinden. Uit voorbeelden elders blijkt dat 15 jaar met name te kort is om investeringen in bijvoorbeeld een duurzame marktkraam terug te verdienen. Daarop hebben GroenLinks, PvdA, VVD en D66 een wijziging in de verordening vastgesteld. Deze wijziging maakt het mogelijk voor marktkooplui in Waterland om een vergunning van 20 jaar te krijgen, maar voegt ook een extra criterium voor het verkrijgen van de vergunning toe:  er moet sprake zijn van duurzaamheid in de ondernemingsuitoefening. Op die manier proberen we de marktondernemers te stimuleren te verduurzamen, maar hebben we ook oog voor de benodigde investering en de mogelijk langere terugverdientijd.

Daarnaast werd een regiovisie over beschermd wonen en maatschappelijke opvang besproken. Deze visie beschrijft hoe we in de regio omgaan met onze kwetsbaarste inwoners, die ofwel geen onderdak hebben of niet zonder begeleiding kunnen wonen. In de visie werd onder andere voorgesteld om regionaal te blijven samenwerken op dit onderwerp (in tegenstelling tot het besluit van het rijk om de financiering voortaan lokaal te organiseren). GroenLinks heeft ingestemd met de regiovisie. Goede ondersteuning en zorg voor onze kwetsbaarste inwoners is heel belangrijk, maar in de praktijk ook heel complex. We vinden het dus verstandig om daarbij de samenwerking met de andere gemeenten in de regio op te zoeken.

Het college stelde verder voor om bij een vrijgekomen sociale koopwoning op de Kohnstamm-locatie in Monnickendam gebruik te maken van het recht op eerste koop. Het idee daarachter is om deze sociale koopwoning niet over te laten aan de marktwerking, maar te zorgen dat ook de nieuwe bewoners voor een relatief betaalbare prijs de woning kunnen kopen of huren. GroenLinks staat hier volledig achter: sociale woningen moeten sociaal blijven!

Een ander sociaal onderwerp was het nieuw te bouwen gebouw op het Galgeriet voor Con Brio. Zij moeten uit hun huidige huisvesting vanwege de bouw van de nieuwe wijk. Het college heeft de raad drie opties gegeven: 1) een in formaat beperkt gebouw, 2) een in formaat beperkt gebouw, maar met uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst, 3) een groter gebouw met een bredere verenigingsfunctie. Uiteraard is de goedkoopste optie de eerste en de duurste de derde. De raad stemde unaniem voor het grotere gebouw met een bredere verenigingsfunctie. GroenLinks is groot voorstander van een groter verenigingsgebouw. Met de komst van de nieuwe wijk op het Galgeriet krijgen we er veel nieuwe inwoners bij en in Waterland zijn weinig plekken waar in de toekomst nog een dergelijk gebouw kan worden gebouwd. Sociale voorzieningen als deze zorgen ervoor dat mensen minder eenzaam zijn en dat er meer gemeenschapsgevoel is. We zouden het daarom heel mooi vinden als dit verenigingsgebouw meer ruimte geeft aan de vele verenigingen die Waterland rijk is, zowel voor sportieve, als voor culturele activiteiten.

Minder positief was het verzoek tot kredietverhoging voor de Brede School de Havenrakkers. Het college verzocht de raad akkoord te gaan met een kredietverhoging van nog eens 1,6 miljoen. De gehele raad ziet uiteraard het belang van een goede huisvesting voor de leerlingen van de Havenrakkers en is daarom akkoord gegaan met deze kredietverhoging. Er is echter in het proces voorafgaand aan en tijdens de bouw veel fout gegaan, waardoor het krediet steeds verhoogd moet worden. De raad en het college willen nader onderzoeken wat er precies mis is gegaan, om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Het laatste is over dit onderwerp waarschijnlijk nog niet gezegd

Tenslotte werd het voorstel voor de plaatsing van een antennemast in Ilpendam besproken. Eerder is door de raad een motie aangenomen om een maximale hoogte van 25 meter voor een antennemast toe te staan. Het college stelt echter voor een mast van veertig meter te plaatsen. GroenLinks was als enige partij voor 1 antennemast van 40 meter. Het telefonisch bereik is op plaatsen in Ilpendam veel lager dan verantwoord voor het bereiken van hulpdiensten. Een antennemast van 40 meter zorgt voor beter bereik dan 3 masten van 25 meter (die benodigd zijn om de minimale bereikbaarheid te behalen). Ook is een hogere mast beter toegerust om toekomstige 5G ontwikkelingen te kunnen ondersteunen.